FELIETONY  ·  RECENZJE PŁYT  ·  RECENZJE KONCERTÓW  ·  WYWIADY  ·  INNE TEKSTY  ·  KALENDARZ KULTURALNY  ·  INFORMACJE  
  Recenzje płyt
 · 
AbraDab "Czerwony album"
 · 
Akurat "Fantasmagorie"
 · 
Akurat "Pomarańcza"
 · 
Analog "Analogia"
 · 
Analog "Ulica Wolność"
 · 
Apatia "manipulacja-zniewolenie"
 · 
Coma "Zaprzepaszczone siły wielkiej armii świętych znaków"
 · 
Čechomor "Co sa stalo nové:"
 · 
Eldo "Opowieść o tym, co tu dzieje się naprawdę"
 · 
Farben Lehre "Farbenheit"
 · 
Gwen Stefani "Love. Angel. Music. Baby."
 · 
happysad "Podróże z i pod prąd"
 · 
happysad "Wszystko jedno"
 · 
Harry Kain "Nitrożelatyna"
 · 
Hunter "T.E.L.I..."
 · 
Kasia Stankiewicz "Mimikra"
 · 
Kazik "Los się musi odmienić"
 · 
Komety "Via Ardiente"
 · 
La Aferra "Miłość"
 · 
Life Of Agony "Broken Valley"
 · 
Maryla Rodowicz "Kochać"
 · 
Molly's Gusher "Molly's Gusher"
 · 
Negatyw "Manchester"
 · 
Neurosis "The Eye Of Every Storm"
 · 
Pati Yang "Silent Treatment"
 · 
Pidżama Porno "Bułgarskie Centrum"
 · 
Plum "Nothing Personal"
 · 
Pustki "Do Mi No"
 · 
Rage Against The Machine "Live At The Grand Olympic Auditorium"
 · 
Road Trip's Over "Romance On The Phone"
 · 
System Of A Down "Mezmerize"
 · 
T. Budzyński "Luna", Lao Che "Gospel"
 · 
VA "Tribute To Partia"
 · 
Waltari "Blood Sample"
 · 
Wojtek Brzeziński "Od wschodu do wschodu"
 · 
Zakopower "Music hal"
 · 
Złodzieje Rowerów "Finał"
 · 
Žagar "Local Broadcast"
Aby na bieżąco otrzymywać informacje z NOWARZEPA.art.pl, wpisz poniżej swoje dane:

E-mail:
Imię:
Nazwisko:
Zgadzam się z Polityką Prywatności

  Harry Kain "Nitrożelatyna"
Elektroniczny wybuch

Powiedzieć, że „Nitrożelatyna” to płyta taneczna czy popowa to zbyt duże uproszczenie. Mikstura dźwięków, którą stworzył Kain ma w sobie wiele różnych składników. Obok typowej elektroniki, jest wiele dźwięków, które niełatwo jest jednoznacznie określić. Słychać echa zimnej fali i nawiązania do piosenki aktorskiej. Dobre wrażenie robią wokale, które świetnie współgrają ze zmieniającymi się rytmami.


Płyta zaczyna się ewidentnym przebojem – singlowym „Góra i dół, cukier i sól”, który chwilami może się kojarzyć z dokonaniami Piaska, ale w kontekście całej płyty, to wrażenie mylne. A skojarzeń może przyjść do głowy więcej. W wielu numerach dźwięki zdają się być już znane, ale nie ma w tym nic dziwnego, bo Kain oparł swoją płytę na brzmieniach lat 80. Jest tu zarówno electro-pop, jak i disco. Przychodzą do głowy Thompson Twins czy Technotronic, ale też – w spokojniejszych numerach – wczesne Depeche Mode czy nawet Obywatela G.C. [sic!]. I jeśli nawet kilka taktów zdaje się być muzycznym cytatem, to nie można odmówić Kainowi oryginalności. Ma pomysł na swoją muzykę, śmiało miesza nastroje i nie boi się eksperymentów.

Nieco gorzej jest z tekstami. Rozumiem, że osobiste, że metaforyczne. Ale nie jestem w stanie przełknąć takich kwiatków jak „Wypchaj się” czy mdłych i banalnych fraz w stylu: „minuty sekundy i dni/ przez palce uciekają gdy/ gdy nieustannie spoglądasz w tył/ gdzie wszystko obróciło się w pył”. Tym bardziej, że Kain pisać potrafi, czego dowodem może być choćby „Z diabłem pakt”, który jest zresztą moim faworytem na płycie. Warto też zwrócić uwagę na „antydemokratyczny” tekst „Nie mam nasycenia”: „nie wierzę w rządy/ nie wierzę w konstytucję/ mam w dupie wszystkie/ wasze święte instytucje”. Kontestacja w rytmie electro-pop?

Pomimo, że nie jestem fanem brzmień elektronicznych, to słuchając płyty pierwszy raz (z obowiązku), już wiedziałem, że do niej wrócę. „Nitrożelatyna” to nowej jakości muzyczna pigułka, która może nie wywołuje eksplozji, ale spory wybuch na pewno.

Harry Kain „Nitrożelatyna”, S.P. Records 2005
 
B. Rzepczyński, 2005.04.19
Tekst opublikowany w www.cgm.pl
opinie [0]
 
copyright NOWARZEPA © 2005-2018 Rafał Nowakowski & Bartosz Rzepczyński
Zapoznaj się z Polityką prywatności.
stat24.pl:
odsłony od powstania: 652651
webdesign s4studio.pl